Infolinia: 83 342 56 81 / 516 46 46 39
e-mail: L@stow.pl

Czynności kontrolno obsługowe SUZUKI SWIFT

Na egzaminie państwowym sprawdzamy stan techniczny podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego – osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić :

I grupa (płyny eksploatacyjne)

a) poziom oleju w silniku,

b) poziom płynu chłodzącego,

c) poziom płynu hamulcowego,

d) poziom płynu w spryskiwaczach,

e) działanie sygnału dźwiekowego,

II grupa (światła)

a) działanie świateł pozycyjnych/postojowych,

b) działanie świateł mijania,

c) działanie świateł drogowych,

d) działanie świateł hamowania STOP,

e) działanie świateł cofania,

f) działanie świateł kierunkowskazów,

g) działanie świateł awaryjnych,

h) działanie świateł przeciwmgłowych tylnych – jeżeli wystepuje


Na egzaminie państwowym (po wylosowaniu) :

  • prezentujesz jeden element z I grupy i jeden element z II grupy

Uwaga !!!

  • w przypadku sprawdzania świateł STOP i cofania możemy poprosić egzaminatora o potwierdzenie działania tych świateł

  • na wykonanie czynności kontrolno-obsługowych mamy 5 minut !!!


Poziom oleju

Samochód powinien stać na równej powierzchni poziom oleju najlepiej sprawdzać na zimnym silniku. Jeśli silnik jest gorący należy odczekać około 5-10 minut (olej silnikowy w tym czasie spłynie do miski olejowej). Miarka do sprawdzania poziomu oleju znajduję się w tym miejscu (wskazujesz miarkę). Opisujesz jak należy wykonać tą czynność: wyjmujemy miarkę, wycieramy, wkładamy ponownie, wyjmujemy ślad oleju powinien zawierać się między minimum a maksimum.Egzaminator może zapytać "A co jeśli brakuje oleju" (wtedy wskazujesz wlew oleju) ewentualny ubytek oleju uzupełniamy takim samym olejem jaki był zastosowany przy wymianie oleju.

W/w czynności nie wykonujesz masz tylko opowiedzieć jak sprawdza się olej !

UWAGA w związku z licznymi pomyłkami: olej silnikowy nalewa się bezpośrednio do silnika a nie do zbiornika !

Poziom płynu hamulcowego

Zbiornik znajduje się w tym miejscu (wskazujesz zbiornik). Zawartość powinna zawierać się między minimum a maksimum (wskazujesz minimum i maksimum). Sprawdzasz wizualnie poziom i potwierdzasz, że stan jest prawidłowy.

Poziom płynu chłodzącego

Zbiornik znajduje się w tym miejscu (wskazujesz zbiornik). Zawartość powinna zawierać się między minimum a maksimum (wskazujesz minimum i maksimum). Sprawdzasz wizualnie poziom i potwierdzasz, że stan jest prawidłowy.

Poziom płynu do spryskiwaczy

Zbiornik znajduje się w tym miejscu (wskazujesz zbiornik) nalewamy go do maksimum (pod korek). To jedyny zbiornik który podczas wykonywania czynności kontrolno obsługowych wolno otworzyć. Obecność płynu w zbiorniku można jeszcze sprawdzić uruchamiając spryskiwacz szyby.

UWAGA w związku z licznymi pomyłkami: na zbiorniku płynu do spryskiwaczy nie ma podziałki minimum i maximum.

Sygnał dźwiękowy- nie podnosisz pokrywy silnika, otwierasz drzwi przyciskasz sygnał dźwiękowy.

Po sprawdzeniu płynów eksploatacyjnych pojazdu przechodzisz do sprawdzenia świateł:

Światła pozycyjne- włączasz światła pozycyjne, obchodzisz samochód i sprawdzasz działanie świateł (następnie potwierdzasz ich sprawność) światła są sprawne. Światła pozycyjne to 4 żarówki, z przodu dwie małe w prawej i lewej lampie barwy białej, z tyłu 2 żarówki w prawej i lewej lampie barwy czerwonej.

Światła mijania- włączasz światła mijania, stajesz z przodu samochodu i sprawdzasz działanie świateł (następnie potwierdzasz ich sprawność) światła są sprawne. Światła mijania to 2 duże żarówki w prawej i lewej lampie, barwy białej. Pamiętaj włączając światła mijania wsiądź do samochodu i sprawdź czy przypadkiem ktoś przed tobą nie zostawił włączonych świateł drogowych (będzie się świecić niebieska kontrolka od świateł drogowych)!

Światła drogowe- włączasz światła drogowe, stajesz z przodu samochodu i sprawdzasz działanie świateł (następnie potwierdzasz ich sprawność) światła są sprawne. Światła drogowe to 2 duże żarówki w prawej i lewej lampie, barwy białej. Światła drogowe świecą intensywniej niż światła mijania.

Światło przeciwmgłowe- włączasz światło przeciwmgłowe, stajesz z tyłu pojazdu i sprawdzasz działanie światła(następnie potwierdzasz sprawność) światło jest sprawne. Światło przeciwmgłowe znajduje się po środku w zderzaku jest barwy czerwonej.

Światła awaryjne- włączasz światła awaryjne, obchodzisz samochód i sprawdzasz działanie świateł (następnie potwierdzasz ich sprawność) światła są sprawne. Światła awaryjne znajdują się w tylnych lampach, po obu stronach samochodu na błotnikach oraz w przednich lampach są barwy pomarańczowej wszystkie świecą światłem pulsacyjnym.

Światła STOP- prosisz egzaminatora o pomoc (przepraszam czy mogę skorzystać z pana uprzejmości w celu sprawdzenia świateł STOP), ustalacie z egzaminatorem kto przyciska pedał hamulca roboczego a kto sprawdza światła. Jeśli ty przyciskasz pedał hamulca to egzaminator potwierdza działanie świateł lub odwrotnie. Światła STOP znajdują się z tyłu pojazdu, lampa prawa, lewa oraz nad szybą u góry (3 światła), są barwy czerwonej.

Światło cofania- wsiadasz do samochodu wciskasz sprzęgło i włączasz wsteczny bieg, następnie koniecznie puszczasz sprzęgło i przyciskasz dwukrotnie przycisk rozruchu (ENGINE START STOP) tak aby w liczniku zaświeciły się lampki kontrolne i ostrzegawcze. Wychodzisz z samochodu stajesz z tyłu pojazdu i sprawdzasz działanie świateł (następnie potwierdzasz ich sprawność) światła są sprawne. Światła cofania znajdują się z tyłu, obie lampy, są barwy białej.

Światła kierunkowskazów- wsiadasz do samochodu, nie wciskając sprzęgła dwukrotnie przyciskasz przycisk rozruchu (ENGINE START STOP) tak aby w liczniku zaświeciły się lampki kontrolne i ostrzegawcze włączasz lewy kierunkowskaz następnie wychodzisz z samochodu i sprawdzasz działanie świateł kierunkowskazu to 3 pulsujące światła barwy pomarańczowej w przedniej lampie z boku na błotniku oraz w tylnej lampie. Następnie włączasz prawy kierunkowskaz i sprawdzasz działanie świateł z prawej strony (następnie potwierdzasz ich sprawność) światła są sprawne.