Ośrodek Szkolenia Kierowców
Infolinia:
83 342 56 81 / 516 46 46 39
e-mail:
L@stow.pl
O nas
Aktualności
Cennik
Prawo jazdy
Kategoria B
Kategoria C
Kategoria C+E
Jazdy uzupelniające
Profil Kandydata na Kierowcę
Samochody szkoleniowe
Szkolenia
Szkolenia okresowe
Kwalifikacja wstępna
ADR
CPC
Inne
Galeria
Samochody szkoleniowe
Plac manewrowy
Sala wykładowa
Inne
Kontakt
Test online
информация
Test online na Kwalifikację Wstępną - część ogólna
Losowanych jest
20
pytań, możliwych błedów
4
!
1. Czy konfiguracja drogi (płaski teren, niewielka ilość łuków) ma wpływ na zużycie paliwa?
a)
Nie ma wpływu – zużycie zależy od stylu jazdy i parametrów silnika.
b)
Może przyczynić się do zmniejszenia zużycia paliwa.
c)
Może spowodować zwiększenie zużycia paliwa niezależnie od techniki jazdy.
2. Czy podczas eksploatacji silnika spalinowego, kierowca samochodu ciężarowego powinien brać pod uwagę charakterystykę momentu obrotowego?
a)
Nie, ponieważ parametr ten dotyczy wyłącznie konstruktora silników spalinowych.
b)
Nie, ponieważ parametr ten nie wpływa na sposób eksploatacji silnika.
c)
Tak, parametr ten ma duże znaczenie dla prawidłowej eksploatacji silnika.
3. O czym świadczy widoczny spadek ciśnienia powietrza podczas hamowania?
a)
O zbyt częstym używaniu hamulców głównych lub alternatywnych.
b)
O nieszczelności układu hamulcowego.
c)
O zbyt niskiej prędkości obrotowej jednostki napędowej.
4. Co oznacza skrót „SCR”?
a)
Układ wtryskowy „Common Rail”.
b)
Selektywna redukcja katalityczna.
c)
Filtr cząstek stałych.
5. Czy kierowca samochodu ciężarowego ma prawo korzystać ze zwalniacza podczas jazdy na śliskiej nawierzchni?
a)
Nie, ponieważ zabraniają tego przepisy ruchu drogowego.
b)
Tak, bez żadnych ograniczeń na płaskim terenie.
c)
Tak, jednak powinien zachować przy tym dużą ostrożność, aby nie doprowadzić do poślizgu pojazdu.
6. Czy przepisy określają czas pracy kierowców wykonujących przewozy na podstawie umowy zlecenia, a niezatrudnionych przez przewoźnika?
a)
Tak, w ustawie o czasie pracy kierowców.
b)
Tak, w ustawie o czasie pracy kierowców.
c)
Nie, kierowców takich dotyczą tylko normy w zakresie czasu prowadzenia pojazdów.
7. Czy w przypadku załogi złożonej z dwóch kierowców, ten który aktualnie nie prowadzi pojazdu ma prawo wydawać kierowcy wiążące polecenia co do miejsca zatrzymania w celu realizacji np. przerwy podczas prowadzenia?
a)
Tak, ponieważ jest wówczas dysponentem samochodu ciężarowego.
b)
Nie, w żadnym wypadku i w żadnych okolicznościach – zawsze decyduje kierowca kierujący pojazdem.
c)
Drugi kierowca może sugerować miejsce zatrzymania, ale ostateczną decyzję podejmuje kierujący.
8. Czy praca kierowcy w godzinach nadliczbowych jest dopuszczalna?
a)
Tak, w przypadku sytuacji i zdarzeń wymagających od kierowcy podjęcia działań niezbędnych do usunięcia awarii.
b)
Nie, w żadnym przypadku.
c)
Tak, wyłącznie w przypadku jeżeli pracodawca posiada odpowiednie zezwolenie Inspekcji Transportu Drogowego.
9. Czy stwierdzenie „liczba wypadków drogowych wzrasta wraz z pogarszaniem się warunków atmosferycznych na drodze” jest prawdziwe?
a)
Nie.
b)
Tak.
c)
Tak – dotyczy to zwłaszcza silnych opadów deszczu, śniegu oraz oblodzenia jezdni.
10. Osoby w jakim przedziale wiekowym zaliczani są do grupy tak zwanych „młodych kierowców”?
a)
16 – 17 lat.
b)
18 – 24 lat.
c)
18 – 30 lat.
11. Co oznacza pojęcie "przemyt nielegalnych imigrantów"?
a)
Ułatwienie wjazdu, zamieszkania lub zatrudnienia osób sprzecznie z zasadami obowiązującymi w danym kraju w celu osiągnięcia korzyści materialnych.
b)
Wielokrotny nielegalny przewozie tych samych osób pomiędzy dwoma krajami.
c)
Nieodpłatny przewozie osób w strefie przygranicznej.
12. W jaki sposób można zmniejszyć ryzyko nieświadomego przewozu przez kierowcę nielegalnych imigrantów?
a)
Nie zabierać przygodnych osób do kabiny lub skrzyni ładunkowej.
b)
Nigdy nie pytać jak dojechać do miejsca przeznaczenia.
c)
Jeździć tylko w porze nocnej.
13. Czy proste ćwiczenia fizyczne podczas przerwy w prowadzeniu pojazdu mają wpływ na percepcję kierowcy?
a)
Tak, jeśli wykonywane są nieprzerwanie przez co najmniej 30 minut.
b)
Tylko intensywne ćwiczenia na siłowni mogą poprawić percepcję.
c)
Tak, nawet krótkotrwałe ich wykonywanie może być pozytywne.
14. Czy kierowca pojazdu może zatrzymać się w celu odbycia obowiązkowej przerwy w jeździe na pasie awaryjnym autostrady?
a)
Nie, ponieważ zagraża to bezpieczeństwu i jest niezgodne z przepisami ruchu drogowego.
b)
Tak, ponieważ za przekroczenie czasu pracy kierowcy i niestosowanie się do obowiązkowych przerw grożą surowe kary finansowe – zwłaszcza poza granicami kraju.
c)
Tak, pas awaryjny może być wykorzystany między innymi do tego celu w sytuacjach awaryjnych.
15. Czy kierowca może kierować pojazdem z manualną skrzynią biegów w przypadku urazu ręki mającego bezpośredni wpływ na brak możliwości zmiany biegów w pojeździe?
a)
Nie, ponieważ przepisy ruchu drogowego wymagają do kierowania pojazdami odpowiedniej sprawności fizycznej i psychicznej.
b)
Tak, w przypadku kiedy potrafi jedną ręką obsługiwać kierownicę i dźwignię zmiany biegów.
c)
Tak, w każdym przypadku.
16. Przy jakim stężeniu alkoholu we krwi polskie prawo dopuszcza kierowanie pojazdem?
a)
Poniżej 0,2‰.
b)
Poniżej 0,5‰.
c)
Poniżej 0,25‰.
17. Co zawsze powinien mieć przy sobie ratownik udzielający pierwszej pomocy przedlekarskiej, działając na miejscu zdarzenia drogowego?
a)
Rękawiczki jednorazowe.
b)
Kamizelkę odblaskową lub kurtkę z poziomymi pasami odblaskowymi.
c)
Legitymację ratownika medycznego lub inny dokument potwierdzający umiejętność udzielania pierwszej pomocy.
18. W jaki sposób kierowca powinien prowadzić masaż serca u dziecka w wieku przedszkolnym?
a)
Na środku klatki piersiowej – jedną ręką.
b)
Na środku klatki piersiowej – jednym palcem.
c)
Na środku klatki piersiowej – dwoma rękami.
19. Czy kierowca samochodu ciężarowego może używać mało schludnego ubioru, przewidując potencjalną awarię pojazdu?
a)
Nie, ponieważ reprezentuje firmę, a podczas wykonywania zadania przewozowego, ma kontakt z innymi osobami.
b)
Tak, ponieważ podczas swojej pracy nie ma kontaktu z innymi osobami.
c)
Tak, ponieważ kierowca nie ma bezpośredniego kontaktu z klientem firmy.
20. Czy kierowca pracownik samochodu ciężarowego może sam decydować o rozkładzie czasu swojej pracy w przypadku doboru zadań przewozowych przez pracodawcę?
a)
Nie, z wyjątkiem przypadków uzasadnionych rodzajem wykonywanych przewozów lub ich szczególną organizacją, w ramach zadaniowego czasu pracy.
b)
Nie, w żadnym wypadku i bez żadnego wyjątku – od tego jest dyspozytor.
c)
Tak, ale wyłącznie w firmach dużych, zatrudniających powyżej 150 kierowców.